Jødisk professor diskuterer Jesus

17. mai 2013 |  Israel Today
[caption id="attachment_4055" align="alignleft" width="642"] Professor Avigdor Shinan ved Hebrew University er kjent for de Bibel sesjonene han har holdt på Knesset.[/caption]Han er en ekspert på Talmudisk og rabbinsk litteratur, men han også en særskilt interesse i kristendommen, som hans bok «Denne Mannen – jøder som snakker om Jesus», bekrefter.

Hvorfor har du valgt å skrive en bok om det jødiske synet på Jesus? Jeg ønsker å finne ut hva jøder har å si om Jesus. Hvordan han ble presentert i antikken og hvordan han presenteres i moderne tider.

Du skriver at de første 300 årene var det liten forskjell på å være jøde eller kristen. Ja, før kristendommen ble en statsreligion i det Romerske riket, så de kristne (jødiske troende) på seg selv som jøder. De ble omskjært, holdt sabbaten og rettet seg etter reglene rundt kosher mat. Den eneste forskjellen mellom dem og de andre jødene var den messianske betydning Jesus hadde for dem. Derfor ble det vanskelig for jødedommen å skape et skille.

Mener du at de tidlige messianske jødene ikke mente å starte en ny religion? Hverken Jesus, Paulus eller noen andre av apostlene så på seg selv som grunnleggere av en ny religion. Jeg tror selv at de ønsket å fornye judaismen til det den i utgangspunktet var tenkt til å være, basert på en messiansk figur. Om Jesus eller Paulus har levd i dag ville de blitt overrasket over at deres misjon hadde ført til opprettelsen av en ny religion, endog med en bitter og forvansket forhold til judaismen.

Hvorfor velger du å kalle kristendommen for jødedommens yngre søster? Det er et faktum at Jesus, Paulus og apostlene var alle jøder. De ble født som det og levde sine liv etter det. Jesus ble korsfestet som jøde. Han var omskjært, Han sa også at han ikke ønsket å forandre Torah og at vi skulle holde loven. Så kristendommen vokste ut av jødedommen. Altså, en yngre søster skal respetere den eldre. Kristendommen burde erkjenne jødedommen som sin kilde.

Fortell litt om bibelstudiene du holder på med i Knesset. Det er noe at beste som er skjedd. Parlaments medlemmer og regjeringsmedlemmer deltar. Alt er veldig interessant. Bibelen er jo vår arv. Politikk kommer i skyggen når jøder og arabere grunner på teologiske spørsmål sammen, enten de er religiøse eller ikke.

Hvordan ser du på at majoriteten av den israelske befolking ikke er religiøs? Jeg vil si at de fleste israelere faktisk er interessert i Gud,. Spørsmålet er hvordan vi definerer det. For eksempel blir jo påskemåltidet (Sedermåltidet) feiret av 85% av befolkningen. Omskjærelse blir hos 97% av guttebarna gjennomført i Israel. Sabbaten blir i en eller annen form forsatt overholdt. Så spørsmålet blir ikke om de er interessert i Gud, men heller hvordan de uttrykker sitt forhold til Ham gjennom budene også videre.

Jeg velger å tro at de fleste jøder forsatt tror på Gud. Om du spør om de tror på Gud vil de helt klart si ja! Men vil ha forskjellig syn på hvordan deres forpliktelser til Gud er. Ikke alle deltar i synagogen, men på Yom Kippur (forsoningsdagen) som er det aller helligste dagen i jødisk tradisjon, vil hele 80% delta i synagogen. Ekteskap blir inngått i tråd med ortodoks tradisjon. Jeg vil si at israelere ikke har mistet synet for Gud, men det har vært forandringer i hvordan de uttrykker troen sin.

Jeg er en ortodoks. Men det finnes også mennesker som vil ære Gud på en annen måten enn den ortodokse. Det er ikke så ille som det ser ut som. Det kunne vært bedre, men sannelig også verre.

Siste Nummer

ABONNER PÅ NYHETER FRA ISRAEL TODAY

Hold deg oppdatert med hva som skjer i Israel med gratis nyheter og spesielle tilbud. Motta direkte til din e-post.