Scarlett Johanson ofrer veldedighet og velger Israel

4. februar 2014 |  Israel Today
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=zxq4ziu-wrI Johansson er med i en reklamekampanje for SodaStream (se videoen over), et israelsk selskap som produserer kullsyremaskiner for privatmarkedet.Reklamesnutten var ment å sendes i pausen i den amerikasnke Super Bowl-finalen, men på grunn av Coca Cola og Pepsis dominerende markedsandeler i landet, våget ikke produsentene for tv-kanalen å sende Sodastreams reklame.

Reklamepausen under Super Bowl-finalen må kunne kalles den mest ettertrakede sendetiden for en reklame. Millioner av amerikanere ser på akkurat det tv-programmet.

Sodastream har i lengre tid vært gjenstand for en internasjonal boikottkampanje fordi de har en fabrikk på Vestbredden. Da det nylig ble kjent at Johansson skulle være «global merkevareambassadør» for SodaStream, høstet Oxfam kritikk for å benytte henne som ambassadør.

Blant dem som ba Oxfam å kvitte seg med Scarlett Johansson, var Norsk Folkehjelp og Fagforbundet.Oxfam slo selv fast at det å reklamere for SodaStream var uforenlig med å være goodwill-ambassadør for dem og ba derfor Johansson velge. Torsdag valgte den 29 år gamle Hollywood-stjernen SodaStream og vendte dermed ryggen til hjelpeorganisasjonen etter nærmere sju års samarbeid.

– SodaStream er et selskap som ikke bare er opptatt av miljø, men også av å bygge bru mellom Israel og Palestina, lyder hennes begrunnelse.

Dagen

Siste Nummer

ABONNER PÅ NYHETER FRA ISRAEL TODAY

Hold deg oppdatert med hva som skjer i Israel med gratis nyheter og spesielle tilbud. Motta direkte til din e-post.