Israelske TV-serier sendes globalt

27. november 2014 |  Israel Today Stab

Israel har blitt storeksportør av TV-produksjoner, noen har til og med vunnet internasjonale priser. Ett eksempel er serien Homeland som vant Emmy Award-prisen. Nå vises den via kabelnettselskapet Showtime over hele USA.

Homeland, som er basert på den populære israelske dramaserien Hatufim (krigsfanger), forteller om heltedådene til den hjemvendte krigsfangen, marinesersjant Nicolas Brody (spilt av Damian Lewis), som i åtte år har vært holdt som fange i Irak. Hans motspiller Claire Danes har rollen som CIA-agenten Carrie Mathison. Den opprinnelige israelske serien handler om hjemkomsten til en israelsk krigsfange, som har blitt holdt som fange i Libanon og Syria i 17 år.

Av andre populære TV-serier kan nevnes In Treatment and Traffic Light, som vant en internasjonal Emmy Award-pris i sin israelske versjon. Salg av slike TV-serier er bare første skritt i en lang prosess. Homeland ble laget fullstendig på nytt, men noen ganger blir israelske serier dubbet (med undertekster), slik det ble gjort med den franske versjonen av Hostages (Bnei Aruba på hebraisk).Dette er den foreløpig siste israelske suksesshistorien. Serien har også blitt vist på britisk TV, med engelske undertekster.

Hostages ble produsert på nytt i USA (av CBS ) som en del av deres TV-satsning i 2013-2014. Den originale hebraiske versjonen vant prisen som «beste internasjonale dramaserie» under den 54. Golden Nymph Award-seremonien i Monaco. Der mottok også den kvinnelige hovedrolleinnehaveren Ayelet Zurer prisen som beste skuespiller i kategorien «dramaserier».

Komedien Shtisel handler om ultraortodokse jøder som bor i området Mea Shearim i Jerusalem. En trodde den bare ville passe for israelske TV-tittere, men Axess TV i Sverige kjøpte rettighetene til serien som nå blir vist med svenske undertekster.

Fjorårets største økonomiske suksess sto den israelske kanalen Channel 2 for, da den solgte rettighetene til hele den israelske sangkonkurransen Rising Star. Konkurransen ble solgt til dusinvis av land, og ble en stor suksess. Begeistringen dabbet imidlertid av da den i Amerika fikk sterk konkurranse fra X Factor, The Voice and American Idol.

A Winning Couple er et annet israelsk programkonsept som har hatt suksess i utlandet. Her er det ektepar som konkurrerer mot hverandre, og konseptet er solgt til Portugal. The Green Project, som består av kort sketsjer framført av en rekke komikere, ble solgt til ulike TV-selskap i Tyskland, Russland, Litauen, Portugal og Uruguay.

FOTO: Homelands offisielle hjemmeside

Siste Nummer

ABONNER PÅ NYHETER FRA ISRAEL TODAY

Hold deg oppdatert med hva som skjer i Israel med gratis nyheter og spesielle tilbud. Motta direkte til din e-post.