På Rosh Hashanah vil det være Netanyahu vs. media

13. september 2015 |  Tsvi Sadan

Det er vanlig at statsministeren i Israel gir et intervju i store, israelske medier i forkant av Rosh Hashanah, det jødiske nyttåret. På tirsdag avlyste statsminister Benjamin Netanyahu sin årlige pressekonferanse og la istedet ut en video på nettstedet Youtube under tittelen "Ting du ikke vil få høre i media", hvor han listet opp regjeringens prestasjoner.

Netanyahu har lenge forsøkt å unngå de største, israelske mediene. Han mener de er fiendtlig innstilt mot ham og skriver ting uten å begrunne det. Yotam Zimri, som er en lokal kjendis på Facebook, kritiserte Netanyahu for holdningen hans, men han anerkjente likevel at "jeg har lest over spørsmålene som Channel 2 TV ønsket å stille ham. Spørsmålene ser ut til å være skrevet av Netanyahus mest bitre, politiske motstandere. Spørsmålene handlet om uviktige saker og sladder... Det var ikke et eneste spørsmål om personlig sikkerhet eller steinkasting i Judea og Samaria".

Splittelsen eksisterer ikke bare mellom Netanyahu og mediene. En "Vigo"-undersøkelse som er utført på vegne av nyhetsportalen Walla! viser at det er skapes en stadig større kløft mellom mediene, som blir ansett som partiske og liberale, og flertallet av Israels befolkning.

"Vigo", som overvåker de sosiale mediene i Israel, viser til at det som normalt ville blitt oppfattet som respektløs oppførsel fra Netanyahu, faktisk mottar støtte på sosiale medier. Gapet mellom de veletablerte og gamle mediehusene, og det israelske samfunnet, kom også til syne i Netanyahus favør under valget i vår hvor mange journalister var overrasket over at han vant da de selv hadde spådd hans avgang.

Ifølge "Vigo" var 72% av kommentarene på Netanyahus video "Ting du ikke vil få høre i media" positive i Netanyahus favør. Også 70% av kommentarene på Netanyahus Facebook-side, som er den tredje mest besøkte Facebook-siden i Israel, var positivt innstilte til statsministeren.

Netanyahus Facebook-side har omlag 900.000 følgere. 200.000 av disse er israelere og resten er amerikanere. Ifølge "Vigo" har Facebook-siden fått 150.000 nye følgere etter det siste valget.

"Vigo" viser kun delvis til det stadig større gapet mellom de store, israelske mediene og innbyggernes oppfatninger. Etter valget har utallige grupper på sosiale medier blitt opprettet, og de utfordrer nå radio, TV og andre nyhetsbyråer som "ynet". Også nye nyhetsbåret har blitt opprettet, som "news0404". Disse tiltrekker seg stadig flere israelere som har fått nok av de israelske mediene som er fiendtlig innstilte mot Israels pro-jødiske og patriotiske flertall.

Siste Nummer

ABONNER PÅ NYHETER FRA ISRAEL TODAY

Hold deg oppdatert med hva som skjer i Israel med gratis nyheter og spesielle tilbud. Motta direkte til din e-post.