Israel ser til Østen i møte med europeisk boikott

27. november 2015 |  Yossi Aloni

Den første matfestivalen i Taiwan hvor Israel er representert kan være det israelske svaret på Europas merking av israelske produkter. 25 israelske selskaper vil presentere og selge om lag 200 ulike typer mat og drikke til befolkningen. Dette vil skje i fem butikker i det prestisjetunge supermarkedet City Super.

Matfestivalen, som ble iverksatt av Departementet for Økonomi og deres kontorer i Taiwan i samarbeid med Israel eksportinstitutt, er en del av et samordnet forsøk på å slå igjennom med israelske varer i Øst-Asia. I tillegg til dette har lederen for Departementet for Økonomi, Amit Lang, innviet et kontor i Osaka i Japan. Bilindustrien i Østen har også uttrykt interesse for israelsk teknologi og israelske innovasjoner. Lang ledet en delegasjon bestående av 11 israelske selskaper fra bilindustrien som nylig møtte representanter fra Honda, Suzuki, Daihatsu, Panasonic og Datsun. Delegasjonen fikk også for første gang et møte med en av de ledende bilmerkene i verden, Toyota.

I den første matfestivalen som Israel fikk delta på kunne man finne israelske olivener, krydder, Tahini, Halva, friske salater og så videre. Blant selskapene som var representert var også kjente merker som mineralvannet Neviot, fruktjuicene fra Prigat, Wissotzky Tea og Salt of the Earth. Representert var også selskaper med unike israelske produkter som krydderselskapet Ta'am VaReach med deres autentiske kryddere fra Midtøsten, Matza-brød, i tillegg til israelske viner og honninger. Selskapet Gourmet To Go presenterte couscous, falafel og andre ferdigretter.

City Super er en velkjent supermarked-kjede som ble grunnlagt i Hong Kong og som har butikker i flere asiatiske byer. Fem av disse ligger i Taiwans hovedstat Taipei. Denne supermarked-kjeden spesialiserer seg på fersk frukt og grønnsaker. Kjeden holder regelmessig matfestivaler og blir ansett for å være viktig for befolkningen når det gjelder å introdusere nye smaker og produkter som er ellers ukjente for lokalbefolkningen.

Det at Israel for første gang deltar på denne matfestivalen gjør det mulig for landets produkter å bli kjent på det asiatiske markedet. Doron Hamo, som er ansvarlig for handel i Departementet for Økonomi og deres kontorer i Taiwan, sa: "Dette er første steg i å introdusere israelske produkter til Asia. Dette er et marked som enda ikke har blitt eksponert for israelske smaker. På tross av kulturelle forskjeller når det kommer til smak så ser vi at det finnes et stort potensiale, og på samme måte som disse produktene har hatt suksess i Europa så tror vi også at de kommer til å falle i smak blant asiatene. Suksess i Taiwan, som er kjent for sin mangfoldige matkultur, vil føre til interesse i nabolandene Kina, Korea og Japan."

Food and Beverages leder for Israels eksportinstitutt, Caroline Nave, sier følgende: "I lys av det åpenbare behovet for å nå de mangfoldige eksportmarkedene har vi de siste årene vært vitne til at israelsk mat i større grad blir eksportert til Østens markeder. I første halvdel av 2015 økte eksporten av mat og drikke med 12 prosent. Folket i Taiwan er spesielt interesserte i sunn og orientalsk mat som i større grad passer deres livsstil. Det neste steget vil bli å på en mer aggressiv måte markedsføre disse produktene i Taiwan."

Og hvis ikke dette var nok så har både filippinske, kinesiske og vietnamesiske butikkeiere og mateksperter fra utvalgte selskaper nylig besøkt Israel.

Siste Nummer

ABONNER PÅ NYHETER FRA ISRAEL TODAY

Hold deg oppdatert med hva som skjer i Israel med gratis nyheter og spesielle tilbud. Motta direkte til din e-post.