Debatten om etikk og slagord

19. februar 2016 |  Tsvi Sadan

I en tale til elever på en videregående skole på onsdag sa Gadi Eizenkot, generalløytnant i Det israelske forsvaret, at budet i Talmud som sier at "når noen kommer for å drepe deg, så ta livet av dem først," ikke er noe som man nødvendigvis burde følge i virkeligheten.

Eizenkot svarte på et spørsmål fra en av studentene som uttrykte bekymring over at den holdningen som Det israelske forsvaret i dag har til at dette kan sette soldatenes liv i fare.

Som en respons på dette sa Eizenkot at "det finnes tilfeller hvor 13 år gamle jenter holder kniver og sakser. Jeg ønsker ikke at en soldat skal tømme magasinet mot disse jentene, på tross av at de utfører en alvorlig forbrytelse. I stedet burde han gjøre det som er nødvendig for å fullføre sitt oppdrag."

Videre sa han: "Det israelske forsvaret kan ikke oppta seg med slagord som: 'når noen kommer for å drepe deg så drep ham først'".

De strenge reglene for når en israelsk soldat kan åpne ild er noe som har bekymret mange israelere i lang tid. Mange tror at forsvarets skjeve etiske standard resulterer i et ineffektivt militært forsvar som setter de israelske soldatenes liv i unødvendig stor fare.

Eizenkots svar kan bli sett i lys av uttalelser fra flere prominente rabbinere som i det siste har oppfordret israelere til å følge budet som står i Talmud. Forrige uke uttalte rabbineren Meir Mazuz at "det er en plikt for jøder å drepe terroristene før de dreper oss. Når vi står ovenfor en farlige fiende så må vi handle deretter. Vi kan ikke utvise medfølelse for dem, for de har ingen medfølelse for oss."

Kritikken fra de religiøse lederne gir ovenfor de etiske reglene som Det israelske forsvaret praktiserer viser skillet som finnes mellom de sekulære og de religiøse når det kommer til spørsmålet om moral. Den kanskje skarpeste kritikken kommer fra rabbiner Uri Sherki som mistet sønnen sin under et terrorangrep for noen måneder siden. Sherki stilte spørsmål ved om den moderne tilnærmingen som ikke tillater "at man stiger ned på fiendens nivå" er moralsk akseptabelt.

Selvsagt ikke, mente han. "Hvis noen oppfører seg som et dyr så må du gå ned på hans nivå og behandle ham som et dyr."

Sherki siterte en annen offiser i forsvaret som har sagt: "Vi lever i en komplisert realitet hvor vi er nødt til å navigere mellom moral og sikkerhet". Men Sherki mener at dette er en tankegang hvor man lærer mennesker at det er umoralsk å forsvare sine barn.

Enten enhver terrorist som bærer på en saks eller en kniv burde bli drept eller ikke, så er dette i ferd med å bli en "dialog mellom de døve". En ordkamp mellom høyre- og venstresiden i Israel.

Likevel gir generalens nøye utvalgte ord oss et fornuftig grunnlag til videre diskusjon. Hvis det fantes en form for barriere mellom barneterroristen og hennes mulige ofre, så hadde hun ikke utgjort en umiddelbar trussel mot denne personens liv, og hun burde dermed, ifølge Talmud, ikke bli drept.

Siste Nummer

ABONNER PÅ NYHETER FRA ISRAEL TODAY

Hold deg oppdatert med hva som skjer i Israel med gratis nyheter og spesielle tilbud. Motta direkte til din e-post.