Myter som former virkeligheten

23. mai 2016 |  Tsvi Sadan

Israel pleier å klø seg selv til blods. Ikke en dag passerer uten at det oppstår en konflikt. Disse konfliktene er nesten alltid satt i gang av oppmerksomhetssyke mediehus.

Mens det israelske samfunnet sliter med å forstå hvorfor landet hele tiden befinner seg i vanskelige situasjoner. Noen av debattene som oppstår som følge av disse situasjonene er uunngåelige. De rører ved kjerneverdier i det israelske samfunnet. Eksempler på dette er visegeneralen Yair Golans uttalelser hvor han sammenlignet elementer i det israelske samfunnet med Tyskland på 1930-tallet. Hans problematiske sammenligning skapte et stort oppstyr som fremdeles pågår.

Men mange av de offentlige debattene er kun resultatet av godt planlagte mediekampanjer som er designet for å gi gode inntekter til et spesifikt mediebyrå.

Et eksempel på dette er comebacket av teaterstykket "Fleischer" som for tiden blir fremført på Israels internasjonale teater Habima. Yigal Even-Or skrev dette stykket på midten av 1980-tallet, kort tid etter publiseringen av Benjamin Tamuz dystopiske Jeremiah's Inn, en fiksjonell, futuristisk bok som illustrerte hvordan Israel hadde sett ut hvis landet ble styrt av et tyrannisk, ortodoks regime.

I "Fleischer" er fokuset nok en gang på det anspente forholdet mellom sekulære og religiøse jøder. I dette stykket finner den demografiske endringen sted i et nedslitt nabolag i Jerusalem hvor det plutselig har flyttet inn mange ortodokse jøder.

Stykket handler hovedsakelig om fordommer og fanatisme. Stykkets regissør Iian Ronnen sier at "det er viktig å gjenopplive dette stykket med tanke på at det israelske samfunnet er i ferd med å bli mer ortodoks."

TV-kanalen Channel 10 i Israel sender for tiden tilfeldigvis Avishai Ben Chaims dokumentar om forfallet av det ortodokse samfunnet hvor han avviser myten om at majoriteten i Israel kommer til å være ortodokse i fremtiden. Faktisk er det ortodokse samfunnet i Israel minkende.

Man skulle kanskje anta at en regissør ved det nasjonale teateret i Israel skulle visst litt mer om landets demografi og sosiale trender, men i stedet er han opptatt av å fremme en myte som ikke bidrar til annet enn irritasjon.

Det som er enda verre er at Ronnen mest sannsylig baserte sin forståelse av Fleischer på utdrag av stykket. Et av disse utdragene fra stykket viser en tøff dialog mellom den sekulære heltinnen Bertha og den ortodokse eiendomsmegleren Hond. Når hun rekker ut hånden for å spørre ham om han har dokumentene så ser han samtidig har hun har tatoveringer på hånden.

Både Ronnen og Habima ser at stykket har en politisk agenda, og det gjør også deres meningsmotstandere som mest sannsynlig verken så stykket eller leste manuset.

Da Fleischer ble spilt på teater for aller første gang i begynnelsen av 1990-tallet ble noen av de folkevalgte sinte og anså stykket for å være på grensen til antisemittisme. Avner Shaki sa følgende: "Det vi ser her er at en stor andel mennesker blir satt i bås. Det er snakk om en degradering av jødedommen."

Dette stykket handler mer enn noe annet om de sekulæres fordommer mot de religøse.

Selv om helten i stykket, Fleischer, som eier en kjøttbutikk som ikke er kosher, er kritisk til det ortodokse samfunnet, så er det faktisk de sekulære karakterene i stykket som oppfører seg verst. Dette er noe som Ronnen og de andre som baserer sine meninger på korte utdrag fra YouTube ikke klarer å forstå. Noe av det verste som blir sagt kommer fra den pensjonerte lærerinnen Rosa: "Hvis jeg ikke hadde blitt født som jøde så hadde jeg vært den beste og mest antisemittiske personen i verden. Jeg hater jøder."

Fleischer selv, som er nødt til å betale et latterlig høyt beløp for å få Koscher-beviset, vurderer å selge pøler laget av ungarsk hestekjøtt, samt bacon, hvilket er alt annet enn kosher.

Hadde ikke dette stykket blitt brukt for å fremme en politisk agenda så kunne det vært et nyttig verktøy for å lære israelere om hvordan frykt som er basert på myter bidrar til å forme den sosiale virkeligheten i Israel. Men i stedet for dette står vi igjen med et teaterstykke som er designet for å sette israelere opp mot hverandre.

Siste Nummer

ABONNER PÅ NYHETER FRA ISRAEL TODAY

Hold deg oppdatert med hva som skjer i Israel med gratis nyheter og spesielle tilbud. Motta direkte til din e-post.