Israel, arkeologi og postmoderne vrøvl

9. august 2016 |  Tsvi Sadan

Arkeologi og Palestina passer dårlig sammen rett og slett fordi det ikke finnes noen palestinske, arkeologiske områder. På det meste kan arkeologi informere oss om muslimenes liv og kultur siden 600-tallet etter Kristus. Dette er likevel ikke spesielt nyttig for arkeologer som er villige til å ofre sin karriere og sin moral for sitt politiske syn.

Hvis man ønsker å stille spørsmål ved hvordan sionister utnytter arkeologi for å fremme sitt politiske ståsted, så må man gjerne gjøre det, men de var i det minste ikke nødt til å fabrikkere jødisk arkeologi. Archibald Sayce trengte ikke å fabrikkere Siloam-innskriften og Yigael Yadin trengte ikke å forfalske Dødehavsrullene.

Videre har en jødiske arkeolog aldri være involvert i en systematisk ødeleggelse av historiske, muslimske gjenstander eller tilintetgjørelse av muslimenes nærvær i landet Israel.

Palestinske arkeologer og deres meningsfeller gjør alt de kan for å undergrave arkeologiens viktighet for å forsøke å utslette jødenes historie i "Palestina". Den jordanske offiseren Raef Yusuf Najm er leder for denne palestinske agendaen og påstår at "gjennom historien har muslimer og kristne bodd i Al Quds (Jerusalem) som ett felles palestinsk folk. Deres måte å leve sammen på ble kun ødelagt av korstogene og deretter sionistene som forsøker å 'jødifisere' landet og folket gjennom ulike former for kriminelle handlinger og vold."

Dette forsøket på å utslette jødenes arkeologi som en måte å vekke Israel mottar støtte fra New Israel Fund (NIF), en undergravende organisasjon som har som mål å gjøre Israel til et demokratisk land og ikke en jødisk-demokratisk land.

I en av organisasjonens seneste Facebook-innlegg annonserer NIF stolt at at de støtter Emek Shaveh, en organisasjon bestående av jødiske arkeologer som samarbeider med deres palestinske kollegaer. Emek Shaveh er ikke klar over at dette er synonymt med å snu ryggen til deres akademiske mål. På sin hjemmeside skriver organisasjonen at den består av "arkeologer og samfunnsaktivister som fokuserer på den rollen arkeologi har i Israels samfunn og i konflikten mellom israelerne og palestinerne."

En av arkeologiens roller er å fjerne ideen om at man kan forsvare jødenes rett til landet. Grunnleggeren av Emek Shaveh, arkeologen Gideon Sulimani, gikk ut av NIF og sa at "en nasjon eller en religion burde ikke bruke arkeologi som bevis på hvem som eier et landområde." Dette er en rar anklage å komme med med tanke på at jødene har bedt om å få returnere til Jerusalem lenge før arkeologi noen gang oppsto. Det kan hende at jødiske arkeologer har jobbet for hardt for å bevise at Israel faktisk tilhørte deres forfedre.

Emek Shaveh har tatt radikal avstand fra "sionistarkeologi". Faktisk er ikke dette organet interessert i å bevise noe som helst, og i hvert fall ikke at jøder har bodd i Israel i mange tusen år.

De ønsker ikke å finne ut sannheten. Disse "forskerne" jobber kun for å skape fred, og for å oppnå det er de til og med villige til å manipulere sannheten. De velger vrøvl over det som er sant.

En smakebit av deres unnvikelse for sannheten finner man i deres brosjyre som heter "Ofte stilte spørsmål om Jerusalems gamleby". Hør på dette setningen: "Arkeologi kan støtte ulike historiske scenarier, men kan verken bevise eller avkrefte noe som helst." Med andre ord kan man altså bruke arkeologi til å støtte palestinernes versjon og ikke den faktiske sannheten om Israels historie. Det eneste man trenger å si er at David ikke var jøde. Likeså kan man si at ettersom det ikke finnes noen blodflekker på Tempelhøyden så har man ingen bevis på de eldgamle jødiske tradisjonene som fant sted der.

Selv om det er flott å ønske å skape fred så lurer jeg på hvordan det å være så uærlig kan føre til sann fred.

Siste Nummer

ABONNER PÅ NYHETER FRA ISRAEL TODAY

Hold deg oppdatert med hva som skjer i Israel med gratis nyheter og spesielle tilbud. Motta direkte til din e-post.