Mynt vs. fortelling

16. august 2016 |  Tsvi Sadan

Fredsaktivistene og arkeologene i Emek Shaveh vil at vi skal slutte å bruke arkeologiske funn som bevis for vår tro og vår nasjonalitet. Dette betyr rett og slett at de ønsker at jøder skal glemme sin spesielle fortid.

I stedet for å fokusere på jødisk historie ønsker Emek Shaveh at vi skal "gjeninnføre den arkeologiske fortiden som en universal fortelling om menneskeheten." Målet med alt dette er å ha et motargument til Israels påstand om at jødene har en historisk rett til dette landet.

Eldgamle arkeologiske funn derimot, støtter ikke ideen om en universal fortelling om menneskeheten. Faktisk gjør den det motsatte. Den forteller en historie om ett spesielt folkeslag. Selv om de arkeologiske områdene og funnene som har blitt gjort der er nødt til å bli grundig undersøkt og tolket, så er det ingen tvil om hva bevisene peker på. De arkeologiske bevisene gjør ikke myter om til fortellinger. (Førstnevnte er faktabasert, men det er ikke den andre).

Noen bevis, som mynter, gir presis, historisk informasjon. Andre ting, som en vegg, inneholder mye mindre informasjon. Beviser som gir ulik grad av kvalitet gjør det dermed mulig for oss å gjenskape fortiden.

Den universielle fortellingen derimot, vil at vi skal skal tro at selv om amerikanerene bygde Hooverdammen på amerikansk jord, så er den en del av fortellingen om menneskeheten, og ikke amerikanerene. Selvsagt er amerikanere mennesker, men man kan ikke benekte at de menneskene som bygde Hooverdammen var amerikanere.

De 16 sølv- og bronsemyntene som ble funnet i nærheten av byen Modi'in i mai i fjor er kun ett av de utallige bevisene som nekter å innpasse seg i ideen om en universiell fortelling. På disse sjeldne myntene står navnene Johanan, Judah, Jonathan and Mattathias. De var hashmoneiske konger som alle regjerte i Israel fra 140-37 før Kristus. Andre av disse myntene har bilde av den greske kongen Antiochus IV, som også er kjent fra Makkabeernes bok og fra historien om Hanukkah.

Israels antikvitetsråd har funnet ut at myntene ble laget i Tyre mellom 135 og 126 før Kristus. Så presis er informasjonen som man kan hente ut fra disse myntene.

Abraham Tendler, lederen for utgravingen, har sagt at stedet hvor myntene ble funnet mest sannsynlig er en jødisk eiendom og at "myntene kan ha tilhørt en jødisk mann som gjemte de i håp om å returnere senere og ta de med seg, men som aldri fikk gjort dette."

Tendler, som er ærlig i sitt arbeid, lar historien om hvordan det hele så ut bli stående åpen. Men myntenes påskrift beviser det vi allerede vet - at det fantest hashmoneiske konger og en konge som het Antiochus. Disse myntene vitner nok en gang om båndet som finnes mellom landet Israel og det jødiske folket - et bånd som ikke kan oppløses uansett hvor hardt man måtte prøve.

Siste Nummer

ABONNER PÅ NYHETER FRA ISRAEL TODAY

Hold deg oppdatert med hva som skjer i Israel med gratis nyheter og spesielle tilbud. Motta direkte til din e-post.