Slår tilbake mot BDS

7. april 2017 |  Israel Today stab

Det israelske selskapet Soda- Stream som har vært et hovedmål for den propalestinske BDS-bevegelsen (boikott, nedinvestering, sanksjoner), slår tilbake i form av en dyktig PR-kampanje. De merker nå sine produkter med israelske flagg og et budskap om sameksistens (se bilde). Dette er en svøpe mot BDS, som merker produkter fremstilt i Israel med israelske flagg for å oppmuntre til boikott.

– Jeg er stolt over å være israeler, derfor setter jeg flagget mitt på 50 millioner produkter laget i Israel, sier SodaStreams internasjonale direktør, David Bernbaum.

– Jeg vil at alle selskap som eksporterer varer (fra Israel), skal sette det israelske flagget på sine produkter, enten det er tomater, datachipper eller vannledninger».

SodaStream som lager brusmaskiner til hjemmebruk slik at folk kan lage sine egne typer brus, har både jødiske og arabiske ansatte. Selskapet ble kjent over natten da de hyret inn den amerikanske skuespilleren Scarlett Johansson til et PR-stunt under Super Bowl i 2014.

BDS-bevegelsen ble rasende og lanserte en større kampanje mot firmaet fordi fabrikken deres lå i en jødisk bosetting utenfor Jerusalem. Resultatet ble at SodaStream ble tvunget til å flytte fabrikken til israelsk område, og hundrevis av palestinere mistet arbeidet. BDS-bevegelsen rammet på uforklarlig vis de som de egentlig ville beskytte. Men fabrikken er fortsatt en bastion for sameksistens, for de palestinske arbeiderne er blitt erstattet av israelsk-arabiske beduiner.

– Israelsk industri er et symbol på entreprenørskap, innovasjon og teknologi. Som et stolt israelsk selskap holder vi ivrig fast på vår israelske identitet selv om det betyr kamp mot...den økonomiske terroren fra BDS, sier Birnbaum.

Siste Nummer

ABONNER PÅ NYHETER FRA ISRAEL TODAY

Hold deg oppdatert med hva som skjer i Israel med gratis nyheter og spesielle tilbud. Motta direkte til din e-post.